Hoe kunnen we veilig thuiswerken?

Advies thuiswerken

Een groot deel van Nederland werkt al sinds maart thuis. Uit de laatste cijfers blijkt dat thuiswerken een groot deel van de mensen bevalt. Bijna 45 procent van de Nederlanders wilt ook in de toekomst (gedeeltelijk) thuiswerken. Als facility en HR-manager zorgt dit voor een uitdaging. Er moet immers productief worden gewerkt, aandacht worden geschonken aan het mentale welzijn van medewerkers en gezorgd worden voor een goede thuiswerkplek. Wij geven daarom graag een paar thuiswerken tips.

11 September 2020

Tip 1. Zorg voor een ergonomische werkplek

Als werkgever ben je verplicht om werknemers te voorzien van een ergonomische werkplek. Dit betekent werken met een los beeldscherm en/of toetsenbord, verstelbaar bureaustoel en bureau. Natuurlijk was dit in het begin toen thuiswerken corona het advies was en het thuiswerken daardoor ook bij sommige bedrijven verplicht was, lastiger te organiseren. Gelukkig hebben we nu alles wat beter kunnen organiseren om thuiswerken tijdens corona mogelijk te maken en een goede werkplek te faciliteren.

Informeer ook uw medewerkers over tips voor een ergonomische werkplek, zoals het instellen van de bureaustoel. Op deze manier doet u er alles aan om uw medewerkers te voorzien van een goede thuiswerkplek. De werknemer is daarentegen ook deels verantwoordelijk voor een goede werkplek. De werkgever moet deze naar redelijkheid faciliteren, maar de werknemer moet aangeven als hij of zij benodigdheden mist.

Tip 2. Een veilig en hygiënisch kantoor

Als meer mensen thuiswerken, betekent dit ook meer ruimte op kantoor. Momenteel wordt het kantoor naast zakelijke doeleinden ook gebruikt als ontmoetingsplek. Medewerkers gaan naar kantoor om te sparren met collega’s en/of voor de sociale contacten. Om iedereens gezondheid zo goed mogelijk te garanderen, is het belangrijk om medewerkers goed te instrueren en het advies thuiswerken te communiceren. Wie mag wanneer naar kantoor en waar kunnen zij werken? Leg daarbij ook een deel van de verantwoordelijkheid bij de medewerker. Medewerkersparticipatie levert namelijk niet alleen voor de werkgever voordelen op (zoals minder schoonmaakkosten en het tonen van betrokkenheid), maar ook voor medewerkers. Denk hierbij aan het faciliteren van reinigingsdoekjes op elke werkplek, in de vergaderzalen en ontmoetingsplekken. Medewerkers kunnen zelf de werkplek en high touchpoints voor gebruik schoonmaken, wat natuurlijk een veilig en schoon gevoel geeft.

Tip 3. Faciliteer tips voor thuiswerken

Thuiswerken kent een aantal voordelen en nadelen voor uw medewerkers. Zo kan het lastig zijn om productief te werken. Geef daarom uw medewerkers een aantal tips voor thuiswerken, zoals het werken met een Clean Desk beleid. Een Clean Desk beleid is het hanteren van een zo’n schoon en leeg mogelijke werkplek. Berg documenten op als u naar huis gaat en pak alleen documenten die die dag nodig zijn. Op deze manier is er weinig afleiding en stijgt de arbeidsproductiviteit. Neem vervolgens ook het bureau goed af met een doekje om de werkdag te starten met een fris gevoel.

Tip 4. Geef aandacht aan de mentale en fysieke gezondheid

Thuiswerken kan een hele impact zijn op de mentale en fysieke gezondheid. Een hoop sociale contacten worden namelijk weggehaald, waardoor snel even overleggen met collega’s wat moeizamer gaat. Faciliteer daarom contactmomenten, zoals een digitale vrijdagmiddagborrel of ga met een kleine groep collega’s eens per maand te werken op kantoor. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat er duidelijke maatregelen zijn. Leg de focus daarom op het regelmatig handen wassen en het zelf schoonmaken van de werkplek en high touchpoints (zoals koffiezetapparaten en deurklinken) met reinigingsdoekjes. Verspreid deze maatregelen intern, zodat iedereen goed geïnformeerd is.

Ook kunt u als werkgever wat extra’s aanbieden voor de thuiswerkers om hen te ondersteunen. Bijvoorbeeld een periodieke thuiswerkbox. Onze thuiswerkbox focus zich op tips voor een ergonomische werkplek en fysiek/mentale gezondheid en daarnaast staat aandacht voor uw medewerker centraal met bijvoorbeeld een persoonlijke boodschap. Mail naar info@thp.nl voor meer informatie.

Hoe verder thuiswerken en corona?

In de huidige omstandigheden wordt thuiswerken geadviseerd en opgedragen vanuit de overheid. Mocht het echter zo zijn dat medewerkers dit in de toekomst willen voortzetten, kunt u kiezen voor een thuiswerkcontract. In dit contract wordt de thuiswerkplek en uw rol als werkgever verduidelijkt.

Hoe ziet de toekomst van thuiswerken eruit?

Voor nu ziet het ernaar uit dat de meeste (kantoor)medewerkers enkele dagen per week thuis willen werken en de rest van de week op kantoor. Als werkgever kunt u dus het kantoor aanpassen en efficiënter inrichten. Dit kunt u natuurlijk ook doen met schoonmaak. Momenteel wordt veel geïnvesteerd in schoonmaak, waarbij de taken zich steeds meer uitbreiden. Wij zijn echter groot voorstander van medewerkersparticipatie. Medewerkers willen toch met een veilig gevoel achter een werkplek zitten en om dit te creëren, kunnen zij het beste zelf de werkplek schoonmaken. Dit bespaart u schoonmaakkosten en de werkplek wordt veel beter schoongemaakt. Reguliere schoonmaak mag namelijk normaliter niet aan de werkplek komen in verband met gevoelige bedrijfsinformatie. De medewerker kan deze documenten zelf wegleggen en met reinigingsdoekjes de werkplekapparatuur, werkplek en high touchpoints schoonmaken. Ook ideaal voor gedeelde werkplekken. Medewerkersparticipatie kan gestimuleerd worden met interne communicatie, zoals banners, narrowcasting of berichten voor intranet. Op deze manier kan iedereen Veilig Werken. Is dit ook uw oplossing? Mail naar info@thp.nl voor meer informatie.

Instructieblad Veilig Werken Happy Brochure

Delen:
?